perjantai 13. kesäkuuta 2014

Kesätyö kirkko-oppaana

Minulle tarjoutui mahdollisuus viettää tuleva kesäni kirkossa, kun pääsin kesätöihin Lempäälän Pyhän Birgitan kirkkoon kirkko-oppaaksi. Ajatus tuntui kutkuttavalta: voisin viettää päiväni historiallisessa ympäristössä, jutella ihmisten kanssa ja kertoa heille kirkosta ja samalla opiskella ja oppia itse lisää. Paljoa en työn luonteesta tiennyt etukäteen, mutta tämän kaltaiseksi sen kuvittelin.

Olen nyt ollut kaksi viikkoa kirkko-oppaana ja työ on juuri sellaista kuin kuvittelin! JTärkeimpiä työtehtäväni on pitää kirkko avoinna, toivottaa ihmiset tervetulleiksi ja antaa heille tietoa kirkosta ja kirkkoesineistöstä. Kertoa kirkon historiasta, rakentamiseen liittyvistä uskomuksista, kuntalaisilta saaduista lahjoituksista ja Lempäälän seurakunnan toiminnasta. Pidän myös päivittäin hartaushetken, huolehdin kirkon yleisestä siisteydestä ja paljon muuta pientä puuhaa kuuluu tehtäviini.

Olen 22-vuotias muotoilunopiskelija ja asun Lempäälässä. Syntyjään olen Pirkkalasta, mutta jo seitsemäntoista vuotta olen asunut nykyisessä kunnassa. Lempäälän seurakunnassa olen ollut rippikouluni jälkeen ahkerasti mukana eri tehtävissä. Lempäälän kirkko on kotikirkkoni ja tuttu rakennuksena, mutta historiaa ja esineistöä en aiemmin tuntenut hyvin. On ollut ilo ja kunnia opiskella kauniista kirkostamme lisää ja kertoa opastuksissa siitä myös eteenpäin.

Toivotan sinut tervetulleeksi seuraamaan blogiani ja tutustumaan Lempäälään keskiaikaiseen kirkkoon! Toivon, että osaan esitellä kirkkoa mielenkiintoisesti ja sen arvoa kunnioittaen. Jos sinulla on myös aikaa, tule toki käymään itse paikan päällä!

Terveisin Miisa




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti